BUDOWA DOMU LETNISKOWEGO NA ZGŁOSZENIE

jakie wymogi i formalności musi spełniać?

Marzysz o małym domku letniskowym, ale nie wiesz jak się za to zabrać i jakie formalności musisz dopełnić przed rozpoczęciem budowy? Poniżej postaram się krótko i zwięźle opisać wszystkie zagadnienia z tym związane, ale najpierw wyjaśnię czym jest domek letniskowy w świetle przepisów:

A więc, domek letniskowy to potoczna nazwa budynku rekreacji indywidualnej. Według zapisu budynek taki przeznaczony jest do okresowego wypoczynku, dlatego też nie można w nim legalnie mieszkać w sposób ciągły (choć w przyszłości można zmienić jego przeznaczenie z rekreacyjnego na mieszkalny). 

Podstawowe parametry domu na zgłoszenie:

Budynek musi być wolnostojący i parterowy

Budynek wolnostojący to taki, który ma samodzielną konstrukcję oraz nie jest połączony z żadnym innym obiektem budowlanym. Dodatkowo musi być parterowy. Oznacza to, że nie może posiadać poddasza użytkowego z pomieszczeniami przeznaczonymi na pobyt ludzi. Może natomiast posiadać antresolę.

Powierzchnia zabudowy nie może przekraczać 35m2

Obrys wykończonych ścian zewnętrznych budynku nie może przekraczać 35m2.

Liczba domków na działce nie może przekroczyć jednego na 500 m2 działki

Na każde 500 m2 działki można wybudować tylko jeden budynek rekreacji indywidualnej. Dla przykładu: na działce o powierzchni mniejszej niż 500 m2 nie możesz postawić żadnego budynku. Na działce o powierzchni od 500m2 do 1000m2 możesz postawić jeden budynek, a na działce od 1000m2 do 1500 możesz wybudować już dwa budynki na zgłoszenie.

Jakie formalności musisz spełnić przy budowie budynku rekreacji indywidualnej?

Działka

Jeśli Twoja działka znajduję się w obszarze, na którym uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, sprawdź jakie są zapisy oraz czy plan na to pozwala. Dowiedz się, czy obszar ten znajduję się na terenie zabudowy rekreacyjnej lub letniskowej, a także czy plan nie wprowadza dodatkowych wymagań związanych z wyglądem takich budynków.

Jeżeli działka nie posiada uchwalonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego możliwe, że będzie Ci potrzebna decyzja o warunkach zabudowy. W przypadku pozwolenia na budowę jest to obowiązkowe, natomiast w przypadku zgłoszenia zazwyczaj nie jest konieczne. W przepisach nie jest to jednoznacznie uregulowane, zatem najlepiej upewnić się w Starostwie Powiatowym, czy do budynków budowanych na podstawie zgłoszenia wymagają warunków zabudowy.

Formalności

Przy budowie domku letniskowego na zgłoszenie, wszystkie dokumenty będziesz w stanie przygotować samodzielnie. Będziesz potrzebował szkiców pokazujących wygląd budynku i jego usytuowanie na działce oraz oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Oświadczenie otrzymasz w Urzędzie Miasta.

Zgłoszenie budowy budynku rekreacji indywidualnej wykonasz w Starostwie Powiatowym https://www.intercultural-reflections.de/character-a/index.html , bądź w Urzędzie Miasta (w przypadku miast na prawach powiatu). Następnie Urząd może przyjąć zgłoszenie, prosić o uzupełnienie dokumentacji, wydać sprzeciw lub informację o braku wniesienia sprzeciwu. 

Ustawowo Urząd ma 21 dni na wniesienie ewentualnego sprzeciwu, jeśli go nie wykona otrzymasz tzw. “ciche przyzwolenie” oraz nie będziesz musiał dopełnić więcej formalności związanych z rozpoczęciem, czy zakończeniem budowy. 

Pamiętaj był to artykuł, w którym opisałem pokrótce, jak zbudować domek letniskowy na zgłoszenie. Zagadnienie budowania budynków na pozwolenie budowlane opiszę w kolejnych wpisach. 

Drogi czytelniku, jeśli powyższy wpis jest wartościowy, serdecznie proszę o udostępnienie go, gdyż może okazać się pomocny także dla Twoich znajomych.

Bartłomiej Ćwirko